Despre cofeină

…sau mai bine zis despre efectele adverse.

Despre beneficiile cofeinei s-au scris zeci, poate chiar sute de articole. Nu există forum, site, blog ori revistă care să nu conțină măcar un articol mititel despre cât de bine e să bem cafea zi de zi.  Dar, ca orice lucru ce ne face bine, consumul în exces dăunează. Dacă până și apa, lichidul primordial și atât de necesar, dăunează corpului uman dacă e consumată în cantități prea mari ce mai putem spune, atunci, despre alte lichide?

Ideea acestui articol mi-a venit recent. Mă documentam privind conținutul de cofeină al diverselor băuturi și am dat peste ceea ce se numește intoxicație cu cofeină (caffeine intoxication). Efectele adverse apar atunci când consumul de cofeină depășește 300 de mg cofeină/zi, iar supradoza de cofeină survine atunci când se consumă peste 500 mg/zi.

Ca să vă faceți o idee:

  • 2-3 cești de cafea preparată la filtru (totalizând cam 350 de ml) conțin în jur de 240 mg cofeină
  • un shot de espresso (30 ml) conține ~75 mg cofeină
  • Coca-Cola conține 9.6 mg cofeină/100 ml, Mountain Dew 15.2 mg/100 ml
  • Red Bull conține 32 mg cofeină/100 ml, Burn 18 mg/100 ml*

Există 12 semne ce apar în urma consumului în exces de cofeină și de regulă apar mai multe odată:

  1. neliniște
  2. nervozitate
  3. agitație
  4. insomnie
  5. paloare a feței
  6. diureză
  7. turbulențe gastrointestinale
  8. spasme musculare
  9. flux incoerent al vorbirii și gândirii
  10. tahicardie sau aritmie cardiacă
  11. perioade de inepuizare
  12. agitație psihomotoare

Trebuie avută mare grijă să nu se ingereze o cantitate mai mare decât cea recomandată de cofeină. Palpitațiile, starea de agitație, spasmele…nu sunt plăcute și sunt și periculoase în timp.

Mai trebuie ținut cont și de faptul că durează în jur de 20 de minute până când cofeina începe să își facă efectul și 7 ore până când este eliminată din organism.  Citisem pe undeva (nu mai știu unde) și că e mult mai eficient dacă bem cafea în cantități mici de mai multe ori pe zi decât dacă bem o ceașcă mare dimineața și atât.

Ca și „fun” fact, se poate muri din cauza unei supradoze de cofeină, însă acest lucru e mai degrabă probabil să se întâmple din cauza consumului în exces de tablete de cofeină (o tabletă având ~200 mg)decât de lichide ce conțin cofeină, deși au fost cazuri în care s-a murit din cauza consumului în exces de cafea. Dacă vreți să vedeți câtă cofeină vă este letală, în funcție de băutura consumată, există un algoritm ce calculează asta. Cum eu beau în ultima perioadă mai mult espresso, se pare că e nevoie de 123.11 shot-uri ca să trec pe lumea cealaltă.

*informațiile privind conținutul de cofeină al diverselor băuturi sunt luate în principal de aici

Bun, pe lângă intoxicația cu cofeină, alte efecte adverse ce pot surveni sunt:

– greutate scăzută la naștere a fătului dacă mămicile consumă pe perioada sarcinii cofeină în exces

– atacuri de panică, deshidratare, pierdere de calciu

– un studiu efectuat în 2008 (deși văd că abia acum a început să fie popularizat în presa de la noi) arată că sânii femeilor care consumă prea multă cafea se pot micșora. Mai multe detalii în articolul din link.

***

Ideea e să avem grijă, nu să renunțăm la a consuma cafea.

Eu recomand consumul de cafea (dar NU ness), fiindcă celelalte băuturi ce conțin cofeină au și un conținut de zahăr extrem de ridicat plus multe alte chimicale. De altfel, căutați efectele benefice ale consumului moderat de cafea și o să vedeți pentru ce e bună.

Și oricum…nimic nu se compară cu aroma de cafea proaspăt măcinată ori preparată Zâmbet

One thought on “Despre cofeină

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *